Технологія викриття інформаційних міфів та фейків в медіасередовищі

13.11.2019  

6-8 листопада 2019 року у Києві відбувся семінар на тему «Технологія викриття інформаційних міфів, фейків та маніпуляцій в медіа і публічній риториці».

Організаторами заходу є Академія української преси спільно з Національною спілкою журналістів за підтримки Фонду Фрідріха Науманна за Свободу.

Читаючи новини в соціальних мережах, дивлячись телебачення та слухаючи радіо ми пірнаємо в море інформації. Погодьтеся, інформаційний потік інколи може мати небезпечні моменти, від яких немає захисту непідготованій цільовій аудиторії.

Як запобігти розповсюдженням фейків? Хто й навіщо створює ботів? Як захистити себе та потурбуватися про цифрову екологію? Адже розповсюдження фейків зачіпає не лише медіапростір. З якою метою це робиться, можливо, для відволікання нашої уваги від чогось важливого? Під час семінару деталізували за рахунок чого виживають фейки, акцентували ключові складові маніпуляцій та як створюються інформаційні міфи. Де провокують нас, застосовуючи мову ворожнечі.

«У соціальних мережах боти створюють контент, який, на перший погляд, виглядає як матеріали справжніх користувачів (тобто людей). Головна мета такої автоматизованої взаємодії з новинними матеріалами – не привабити увагу справжніх користувачів, а забезпечити такий стан, коли алгоритми платформи соціального медіа ранжують новину як таку, що становить велику цікавість. Мета соціальних ботів – маніпулювати цим механізмом. Проте емпірично прояснити діяльність соціальних ботів дуже важко. Сьогодні ми створюємо багато проектів, проводимо семінари та зустрічі з нашими колегами, щоб обговорити важливі питання, адже з’являється безліч нових слів та термінів. Не всі звертають увагу на їхнє значення, тим самим ми власноруч починаємо створювати фейки та міфи», – наголосив Валерій Іванов, президент Академії української преси.

«На тлі «захоплення» боротьбою з фейками і іншими «паразитами» інформаційного простору, дещо за лаштунками залишився інший не менш небезпечний ворог – міфи! Проте, якщо озирнутися назад, і глянути на події весни 2019 року – гарячу фазу президентських перегонів, то саме інформаційні міфи були чи найпотужнішою «зброєю» впливу на суспільну думку. Цей «інструмент» увібрав в себе чи не «найкращі» риси фейку, дезінформації, маніпуляцій, компромату. Наш досвід роботи, показав, що це лише початок, так би мовити, фаза «нарощування м’язів» у застосуванні міфу, як «бойової одиниці» інформаційних війн. Це один з нових викликів, проти якого медіаспільнота повинна напрацювати ефективні засоби протидії вже найближчим часом», – зауважив Олександр Гороховський, медіа-тренер, керівник фактчек-проекту «БезБрехні».

Андрій Юричко, медіатренер, кандидат філологічних наук, викладач КНУ імені Тараса Шевченка вважає, що у добу інтернету, інформація зберігається в багатьох місцях і ніколи не може бути стерта цілком: «Люди, які поділяють світогляд, що узгоджується з «фейковими новинами», напевно, отримуватимуть з таких повідомлень підтвердження своїх поглядів. Але зворотний висновок – що видалення «фейкових новин» змусить таких людей поставити свій світогляд під питання – не підтверджений».

Під час другого дня відбулася презентація видання «Як можна протидіяти «фейковим новинам»? Ознайомитися можна за посиланням>>>

Це видання – інформаційна пропозиція Фонду Фрідріха Науманна за Свободу. Воно поширюється безкоштовно і не призначене для продажу. Його не повинні використовувати партії або ті, хто працює на виборах, з метою ведення політичної реклами під час виборчих кампаній (виборів до федеральних, земельних, місцевих органів влади або Європейського парламенту).

Масштабний трирічний спільний проект Академії української преси та Фонду Фрідріха Науманна за Свободу (за підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини) спрямований на підвищення рівня кваліфікації українських журналістів.

Gefördert durсh die Bundesrepublik Deutschland
За підтримки Федеративної Республіки Німеччина

envelopetagclockmagnifiercrosschevron-uparrow-leftarrow-right