Онлайн-міст АУП з Італією. Перетин медіаграмотності та штучного інтелекту: навігація сучасним інформаційним простором

09.02.2024  

Чи погоджуєтеся ви, що нейромережі штучного інтелекту (ШІ) вже давно перетворили медіаграмотність у багатовимірний простір? Питання щодо можливостей ШІ дуже суперечливі серед всіх причетних користувачів. Хтось адресує йому хвалебні оди, а хтось навпаки — вбачає велику кількість небезпек. 

Щоб розібратися у суті Академія української преси в межах проєкту «Чужому навчаємося і свого не цураємося» запросила до злободенної розмови П'єра Чезаре Ріволтелла — професора медіаосвіти та освітніх технологій у Болонському університеті. Він є засновником та дійсним президентом SIREM (Італійське товариство досліджень у галузі медіаосвіти).

8 лютого 2024 року онлайн-міст з паном П'єром охопив історію та еволюцію медіа. Під час розмови він розповідає про чотири «хвилі» розвитку медіакомунікацій: від перших газет до сучасної епохи штучного інтелекту і персоналізованих медіаплатформ. 

«Основним завданням медіапедагогів сьогодні є збереження динамічної інформаційної екосистеми від шкідливих впливів, фейків та дезінформації, які можуть бути продуковані, у тому числі й програмами штучного інтелекту» — переконана модераторка заходу, медіаекспертка АУП, докторка педагогічних наук, професорка, завідувачка кафедри соціальних комунікацій Маріупольського державного університету Тетяна Іванова. 

Що ж може бути корисним для українських медіапедагогів?

Дуже актуальними є тренінги з медіагігієни та медіабезпеки, особливо зараз під час російської агресії. Як сказав П’єр, що є велика п`ятірка (Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft), яка контролює 80% будь-якого контенту, який розповсюджується та переглядається в мережі інтернет.

Тобто, ми маємо критично осмислювати ту інформацію, яку отримуємо за допомогою цих засобів.

Тренінги з медіабезпеки мають базуватися на знанні про те, як можуть збиратися наші дані, і в який спосіб вони можуть бути використані нашим ворогом. П’єр Ріволтелла, зауважив, що є три типи даних:

  • Перше — це дані, які надаються медіа нами особисто.
  • Друга група — це датамайнінг — дані, які отримують споживачі від нас.
  • Третя — дані, які отримуються нами для наших переваг, так звані дашборди. «Але мій айфон записує мої дані й інформацію про мене», — застерігає нас пан П’єр.

Тобто, ми маємо зрозуміти, що інформація у цифровому світі є асиметричною. Ми надаємо інформацію про себе, її збирають та використовують, щоб впливати на нас та заробляти.     

А ще, саме ми, українці маємо усвідомлювати, хто і яким чином використовує наші дані на різних платформах, і в цьому випадку нам усім сьогодні треба бути дуже обережними.

Також пан П’єр поділився методичними «родзинками», як італійські медіапедагоги проводять тренінги з медіагігієни та безпеки в умовах розвитку штучного інтелекту.

 Цікавим є і те, що у нас із італійськими педагогами є багато спільного щодо розвитку трендів медіаграмотності. А саме, що стосується методологічних підходів та концепцій. Наприклад, ми, як і італійські колеги вважаємо, що розвивати виключно функціональні інформаційні навички — це не той шлях, який ми маємо обирати для того, щоб навчити медіаграмотності.

У наших учнів ми маємо розвивати власний розум для того, щоб вони змогли думати критично та оцінювати кожну ситуацію, споживаючи інформацію.

Дуже слушною для нас, є пропозиція пана П’єра про те, що проводити тренінги тільки з вивчення функціонування медіа — замало.

Для розвитку медіаграмотності потрібні тренінги з розвитку критичного мислення, пізнання психології та законів комунікації, знання, як працює наш мозок, коли споживає інформацію.

 Тобто ми маємо навчити не тільки критично мислити, але й навчити, як правильно висловлювати свою думку. «Основним завданням італійських педагогів є формування загальної медіакультури та комунікативної творчості», — зауважує італійський професор з медіаосвіти П`єр Чезаре Ріволтелла. 

 У якості практичного втілення матеріалу, який люб'язно надав пан П'єр, зазначимо, що наші медіатренери, а саме Юлія Зоря (Черкаси) та Світлана Богдзієвич (Запоріжжя) використовують презентацію та доповідь П'єра Ріволтелла, готуючи власні тренінги з медіаграмотності, спираючись на ідеї та досвід італійських педагогів.   

 Друзі, ми продовжуємо збирати найактуальніші думки, бо добре розуміємо необхідність критичного аналізу інформації в епоху, коли технології глибоко інтегровані в наше повсякденне життя. Залишайтеся з нами. 

Переглянути повне інтерв’ю можна за посиланням: https://www.facebook.com/watch/live?ref=watch_permalink&v=6909701589139865

envelopetagclockmagnifiercrosschevron-uparrow-leftarrow-right