Результати контент-аналізу новин (жовтень 2003 – грудень 2004)

28.12.2004  

Академія української преси презентує чергові результати контент-аналізу новин (жовтень 2003 – грудень 2004) на провідних українських телеканалах, матеріалів періодичного преси (квітень 2004 – грудень 2004) в межах проекту «Моніторинг політичних новин».
Методом дослідження є контент-аналіз медійних матеріалів за один повний тиждень кожного місяця.
Проект виконується науковими колективами Академії Української Преси та Інституту соціології НАН України за підтримки Міжнародного Фонду "Відродження", Посольства США в Україні та Представництва ОБСЄ. Керівники проекту д.с.н. Наталія Костенко і д.ф.н. Валерій Іванов.

ПОЛІТИЧНІ НОВИНИ ПРОВІДНИХ КАНАЛІВ УКРАЇНСЬКОГО ТЕЛЕБАЧЕННЯ У ПЕРЕДВИБОРЧІЙ КАМПАНІЇ
(14 хвиля)

Перед переголосуванням другого туру президентських виборів медійна картина змінилася: журналістський корпус намагається дотримуватися професійних норм новинного мовлення, зокрема, вперше за рік на загальнонаціональних каналах широко представлена опозиція. Новини стали більш збалансованими: 1) увага до ключових політичних суб’єктів та фігур вирівнюється; 2) позитивні & нейтральні оцінки опозиції та її лідера легалізуються; 3) “бонус уряду” в увазі новин фактично відсутній.
Політичні новини у режимі прагнення до норм професійної журналістики.
Протягом усієї президентської кампанії частка внутрішньополітичних новин у загальному потоці поступово зростає: з 25% у червні до 55% у листопаду. Збільшення числа каналів, за якими ведеться спостереження, не призвело до змін у у частці повідомлень без посилання на джерело інформації (9% у листопаді й грудні 2004 ).
Головними подіями тижня були виборча кампанія В.Януковича (12% усіх повідомлень про Україну при варіації на каналах 10-16%), акції помаранчевої опозиції (11%, при варіації на каналах 7-14%) й загроза економічної кризи (8% в цілому, 12-15% на ІCTV, Інтер, ТРК Україна). 5-й канал приділив особливу увагу голосуванню у ВР за пакет законопроектів щодо конституційних змін (13% при 3% у середньому по потоці), СТБ – висвітленню заходів у ВР по пошуку компромісу серед еліт (7%), Тоніс - взаєминам України з міжнародною спільнотою (7%). Переголосування 26 грудня найчастіше згадувалося як додаткова подія в контексті інших головних подій (12%) й розглядалася як перспектива, що обумовлюється поточними політичними діями.
Головні політичні події на початку грудня відбувалися переважно у Києві (45% в цілому, 58% на ТРК Київ, 52% на СТБ). Другим постачальником подій, що заслуговують увагу у новинах, був Схід України (15%), а найчастіше репортажі на всіх каналах були з Донецької області. Внесок інших регіонів не перевищує 4%.
Частка новин, в яких представлена одна точка зору, залишилася в цілому на рівні попередніх місяців – 10%. Проте у представленні ряду важливих подій частка повідомлень з двома точками зору складала значний відсоток (щодо голосування за ”пакет” законопроектів у ВР – 54%, хвороби В.Ющенка – 43%, акцій прихильників В. Януковича – 25%, зміни Генпрокурора – 24%). Хоча політична ситуація залишається напруженою контекст обговорення подій в новинах був переважно нейтральним (62%), що є найвищим показником за весь період спостережень. Конфліктний та негативний контекст найменше присутній в новинах УТ-1 та ТРК Київ – 20%, а найбільше – на ТРК Україна (43%). Коментують події в новинах переважно журналісти та політики (89% та 41% повідомлень), експерти присутні в 4% повідомлень (7% на СТБ).
Прагнення до збалансованості новин реалізується каналами також за рахунок перерозподілу уваги до головних учасників президентських виборів. У порівнянні з листопадом увага до них дещо знизилася (з 38% до 33% у В. Ющенка, з 41% до 29% у В. Януковича) і дещо змінилася на користь лідера від опозиції. Це ж стосується й оцінок кандидатів. В. Ющенка стали частіше представляти в позитивній чи нейтральній тональності чим В. Януковича (31% повідомлень проти 26%, у листопаду 37% проти 41%), і трохи рідше в іронічній чи негативній тональності (7% проти 8%, у листопаду 13% проти 6%). Взагалі частка негативних оцінок В.Ющенка зменшилася вдвічі: з 13% до 6%, тоді як у В. Януковича дещо підвищилася (з 6% до 8%).
Водночас як і у листопаді серед усіх політиків, які згадувалися у новинах, більше половини - це прихильники В.Януковича (53%, у листопаді 52%), а третина - прихильники В.Ющенка (37%, у листопаді 38%).
Визначеною перевагою В. Януковича на початку грудня залишався більш широкий доступ до новинного ефіру в порівнянні зі своїм опонентом. Показники його синхрона збільшилися в 2 рази в порівнянні з попереднім місяцем (з 1884 сек до 3880 сек). У грудні істотно зріс і обсяг синхрона В. Ющенко (у 3 рази: з 447 сек до 1420 сек). Проте диспропорція в доступі до ефірного часу в новинах між В.Януковчем та В.Ющенко збереглася. Синхрон В. Януковича містився в 6,2% усіх повідомлень про Україну і займав 4,3% часу усього новинного потоку, синхрон В. Ющенко - відповідно 3,8% усіх повідомлень і 1,6% усього часу новин. На каналі ТРК Україна синхрон В.Ющенка був відсутній узагалі, у той час як синхрон В. Януковича займав 16% тижневого часу новин. Тільки на каналі Тоніс В. Ющенко мав дещо більше ефірного часу в порівнянні з В. Януковичем (2,0% проти 0,6% тижневого часу новин).
Серед колективних суб'єктів виборчого процесу по увазі в новинах лідирують Опозиція в цілому (14%), ЦВК (13%) та Наша Україна (11%). Політичні партії та фракції, що підтримують В.Ющенка, згадувалися в третині всіх повідомлень (37%), ті, що підтримують В.Януковича двічі менше - у 16% повідомлень. ЦВК отримала в грудні найбільше іронічних та негативних оцінок (7%). Контекст обговорення Опозиції в цілому та Нашої України став у грудні більш нейтральним й позитивним (частка позитивних оцінок опозиції зросла з 7% до 11%, частка негативних оцінок Наший України знизилася з 5% до 2%).

За додатковою інформацією, будь ласка, звертайтесь до Академії Української Преси:

Академія Української Преси (АУП)
01133 Київ,
бул. Лесі Українки 26,
Офіс 705-706

Тел.: 044/296-13-36
Факс: 044/230-69-82
E-mail: info@aup.com.ua

#
envelopetagclockmagnifiercrosschevron-uparrow-leftarrow-right